Podkast: Medij koji je promenio način na koji slušamo priče
Podcast je danas jedno od najpopularnijih sredstava informisanja i zabave, ali njegova istorija nije duga, tek nešto više od dve decenije. Ipak, za to kratko vreme uspeo je da iz korena promeni način na koji ljudi konzumiraju sadržaje, gotovo jednako značajno kao što je televizija promenila radio.
Šta je podcast?
Podcast je audio (a sve češće i video) emisija koja se objavljuje putem interneta i dostupna je korisnicima da je slušaju ili gledaju kada žele. Za razliku od tradicionalnog radija, gde program ide uživo i ima fiksnu satnicu, podcast se oslanja na model „na zahtev“, korisnik bira vreme i mesto kada će pustiti sadržaj.
U suštini, podcast je digitalni naslednik radija, ali bez ograničenja etra i geografije. Epizode se objavljuju serijski, a slušaoci ih prate putem aplikacija kao što su Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts ili YouTube.
Kako je nastao?
Koreni podcasta vezuju se za početak 2000-ih godina. Ključni trenutak bio je 2004. godine, kada su novinar „The Guardiana“ Ben Hammersley i softverski developer Dave Winer spojili RSS feed tehnologiju (koja omogućava automatsko ažuriranje sadržaja) sa prenosivim muzičkim plejerima – pre svega Apple-ovim iPod-om.
Tako je rođen termin podcasting – spajanje reči iPod i broadcasting (emitovanje). Iako su se emisije mogle slušati i bez iPoda, upravo je taj uređaj dao prvi ogroman zamah ovom formatu.
Prvi popularni podcast vodio je Adam Curry, bivši MTV voditelj, a ubrzo su i medijske kuće, poput BBC-ja i NPR-a, počele da eksperimentišu sa ovim oblikom sadržaja.
Ekspanzija i globalna popularnost
Pravi procvat podcasta dolazi oko 2014. godine. Tada se pojavila serija “Serial”, istraživački true crime podcast koji je postao globalna senzacija i dostizao milione slušalaca po epizodi. Od tog trenutka, podcast je ušao u mejnstrim.
Danas, podcast industrija vredi milijarde dolara. Najveće svetske platforme ulažu ogroman novac u ekskluzivne emisije, a poznate ličnosti, političari, pa čak i bivši američki predsednici (Barack Obama, na primer) imaju svoje podcaste.
Podcast u Srbiji i regionu
Na našim prostorima, podcasti su poslednjih godina doživeli snažan rast. Najpoznatiji domaći primeri su emisije koje spajaju intervju, humor, društvene teme i pop kulturu. Publika je prepoznala podcast kao autentičan i direktan medij – bez stroge cenzure i formalnog tona kakav dominira na televiziji.
Zašto ljudi vole podcast?
Razloga je više:
Praktičnost – slušate kad želite, dok vozite, vežbate ili kuvate.
Autentičnost – podcasti su često spontaniji i iskreniji od tradicionalnih medija.
Raznovrsnost tema – od nauke i politike, do sporta, umetnosti i ličnih priča.
Budućnost podcasta
Sa razvojem veštačke inteligencije i sve većom popularnošću video-podcasta, jasno je da ovaj format tek ulazi u zlatno doba. Prognoze govore da će u narednim godinama podcast postati jedan od dominantnih oblika digitalne komunikacije, rame uz rame sa streaming servisima i društvenim mrežama.
Коментари
Постави коментар