Hitlerovi nacisti su na današnji dan pokušali da sruše Stari savski most i nisu uspeli: Šapić će uspeti iz prve

 U danu kada Beograd obeležava 80 godina od oslobođenja, značaj Starog savskog mosta nikada nije bio više izražen. Ovaj "put preko Save", Nemci su hteli da miniraju u danu kada su shvatili da gube tadašnju jugoslovensku prestonicu. Skovali su plan da miniraju most koji su i sami postavili, ali nisu uspeli u tome. Osam decenija kasnije most će biti uklonjen, a predvodnik u toj inicijativi je aktuelni gradonačelnik Aleksandar Šapić.



Krajem septembra ove godine, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić rečima „Ako Bog da“ najavio je zatvaranje Savskog mosta i to za železnički saobraćaj, nakon što je autobuski prethodno već obustavljen. Tramvaji bi preko ovog mosta trebalo da prestanu da saobraćaju već početkom novembra. Za to vreme, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je rešenje o građevinskoj dozvoli za izgradnju novog Savskog mosta u Beogradu.


Uoči obeležavanja godišnjice oslobođenja, mural posvećen 20. oktobru, nakon pune decenije uklonjen je sa zgrade Instituta za mentalno zdravlje. Ovaj mural, te 2014. godine finansiralo je Ministarstvo kulture.


Pravdajući ideju o uklanjanju ili, kako je to najpre predstavljeno, rušenju mosta, Aleksandar Šapić je Savski most nazivao „nacističkim“ i onim koji nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost.


Kad smo već kod istorije, da se vratimo više od 80 godina unazad.


Ovaj most sagrađen je tokom nemačke okupacije 1942. godine, nakon što je jedini most preko Save, tada poznat kao most kralja Aleksandra, bio srušen.


Dostupna istorijska građa pokazala je da su suočeni sa velikim gubicima, shativši da im Beograd polako izmiče tokom akcije oslobođenja, nemački vojnici odlučili da miniraju most. Zapravo, plan za uništenje postojao je u najmanje dva navrata.


Dva plana za uništenje mosta

Miladin Zarić, učitelj koji je živeo u Karađorđevoj ulici broj 69, odlučio je da iskoristi trenutak nepažnje Nemaca i dođe pod Savski most. Ašovom, koji je uzeo od nemačkog vojnika na mostu, preseca žice vezane za mine kojima su nacisti planirali da razore most. Most je tako spasen.



U drugom navratu, dok se u centru Beograda igraju kola i slavi se oslobađanje, Nemci kuju novi plan da unište most na Savi. Plan je bio da se kamion natovaren razornim eksplozivom zakuca u most i bar ga ošteti. U najdramatičnijem trenutku, kamion se probio do grupe crvenoarmejaca i proletera, koji zasipaju vozilo snažnom koncentričnom vatrom iz protivtenkovskih topova, pušaka i puškomitraljeza. U dvoboju su kamion i dve samohotke uništili sovjetski artiljerci i jugoslovenski pešaci pred samim ciljem. Pogođeni kamion leteo je u paramparčad, zajedno sa vojnicima u šlemovima.


Prepreka za Beograd na vodi

Eto, možda bi samo ovaj komadić svedočanstava o oslobođenju Beograda bio dovoljan da potkrepi istorijsku ulogu i važnost Savskog mosta, ali izgleda da je i to Šapiću to nedovoljno.



Beograd na vodi

Savski most – kao svedok prelomnih istorijskih trenutaka danas je gotovo devastiran, pa prelazak preko njega često ostavlja gorak ukus, budući da je sav u kraterima i rupama, kao da je Beograd sveže oslobođen. Uvreženo je i mišljenje da je limena konstrukcija mosta prepreka potpuno „prefinjenom izgledu“ Beograda na vodi, čije stanare od rane zore budi specifičan zvuk tramvaja 7 i 9 koji tuda prolaze.


Jeftina manipulacija

Iako je ideja o rušenju odnosno izmeštanju Savskog mosta bila zastupljena i u vreme drugih gradonačelnika, niko joj se nije posvetio kao Aleksandar Šapić. U moru izjava koje osporavaju istorijski značaj ovog mosta, služeći se jeftinim trikovima koje u poslednje vreme sve više koristi, Šapić se dosetio da kumuje imenu novog mosta, čija gradnja nije ni počela.


On je Stari savski most nazvao nemačkim i nacističkim, rekavši da ne odgovara potrebama Beograda.


„Trebalo bi u toku leta da bude zatvoren za automobile, da ostane samo tramvaj da ide preko njega. I tad imamo neke dve i po godine, do kraja 2026. da most bude završen. Ja ću početi da Stari savski most zvati Novi srpski most, jer ako smo mogli sa 70 godina da imamo ‘stari nemački most’, možemo da imamo i Novi srpski most koji će biti na ponos svih nas. Ja ću ga zvati Novi srpski, a sad da li će se tako i zvanično nazvati, pokazaće vreme“, rekao je Aleksandar Šapić.


Zapravo, iako su most inicijalno postavili Nemci, veruje se da je čelična konstrukcija napravljena u tadašnjoj Jugoslaviji.


Most napravljen u Jugoslaviji?

Publicista Zlatko Crnogorac, koji pasionirano istražuje arhive, ukazao je na list Politiku i njen privredni dodatak iz 1938. godine u kom piše da je tadašnja vlada Milana Stojadinovića naručila dva čelična mosta, jedan kod Bosanske Gradiške preko Save i drugi preko Tise kod Žablja, Oba projektovana i proizvedena od strane domaće firme Projektant. Ipak, umesto Tise i drugi je premostio Savu i to u Beogradu.


„Dogodio se rat i taj most koji je bio završen i napravljen za Tisu kod Žablja je donet kod nas u Beograd, odnosno postavljen na Savu od strane Nemaca, ali faktički je projektovan i proizveden domaćim resursima za potrebe ondašnje Kraljevine Jugoslavije“ otkriva Crnogorac za TV Novu.



Može li se onda govoriti o nacističkom mostu kako ga vrlo često naziva gradonačelnik Beograda?


„Šapić bi mogao da bude u pravu samo za jednu stvar koja će jedina izgleda ostati kada se ovaj most bude dislocirao, a to su betonski stubovi u Savi na koje oni planiraju da oslone novi most, dakle te betonske stubove su zaista pravili Nemci 42. godine“, rekao je Crnogorac.


Stari savski most će nestati na krilima kredita

Zadatak da projektuju novi most dobili su Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada, Mostogradnja ing doo, Millenium team i IO Designe enterprise iz Beograda. Izvođač radova je PowerChina, a stručni nadzor obavljaće Louis Berger Adria i CPM consulting.


U jesen 2022. Skupština Srbije usvojila je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditu od gotovo 80 miliona evra. Ugovor o zajmu osiguranom kod China Export & Credit Insurance Corporation vlada je potpisala sa grupacijom BNP Paribas. Kao ukupna vrednost posla projektovanje i izgradnje, kako je tada istaknuto, utvrđeno je 94 miliona evra, a to je iznos koji će biti plaćen izvođaču radova kineskoj kompaniji Power China. Iz kredita se, kako je predviđeno i tada obznanjeno, finansira maksimalno 85% od ukupne vrednosti posla. Nije jasno precizirano koliki će deo „otpasti“ na samo rušenje, odnosno uklanjanje mosta.

Коментари

Популарни постови са овог блога

„Dok umire sve što vredi, lopov mirno u fotelji sedi“: Brutalna poruka navijača Partizana o kojoj bruji Srbija

Mitrović izveo najneobičniji penal: Ovo se skoro nikada ne događa

„Sad svi hoće na basket“: Jokić oduševio slikom ispred kuće u Somboru